Før vi når til efter

Imens vi venter
De fleste foreninger ligger i dvale. Vi er afskåret fra, at dyrke vores fritidsinteresse. Vi må ikke forsamles og faciliteterne er lukket. Mange foreninger forsøger, at fastholde medlemmer gennem forskellige kreative tiltag, såsom videoundervisning og fælles fodslag på Facebook.
Og det er vigtigt, at vi fastholder vores medlemmer og bevarer relationen i denne tid. Jeg vil ikke i dette indlæg komme ind på, hvordan I som forening, skal holde fast i relationen til jeres medlemmer. Men blot fortælle, at min egen forening forsøger, at holde modet oppe hos vores medlemmer ved, at sende lidt video ud på Facebook og udfordre dem med træning. Men det kunne være interessant, at høre fra jer, hvilke tiltag I gør i jeres forening?

Det vi kan gøre nu
Imens vi holder vejret og venter på, at samfundet skal lukke op igen, kan vi bruge tiden på at tune vores forening. Der er en hel del emner, som vi kan tage fat på nu.
Skal vi uddanne vores frivillige?
Skal der udvikles på organisationen eller skal den fintunes?
Skal vi få kigget på den frivilligstrategi, som der tales om?
Eller skal vi kigge på vores opgaver og få dem beskrevet?
Disse og mange flere spørgsmål kan vi med rette stille os selv og foreningen i denne tid. Og et spørgsmål, som regeringen også bøvler med er: Hvordan skal vi starte op igen efter denne krise?

Hold fast og brug online medier
Online medier, såsom videomøder, bruges i flæng. Vi går live på Facebook og streamer løs. Vores børn og unge mennesker får en del af deres undervisning online. Det kan I også som forening! Der findes mange forskellige muligheder for, at afholde møder online. Skal I blot holde et online status møde, er det fint nok med et webcamera og en platform som underbygger brugen af det. Og med de fleste platforme kan man dele sin skærm og dermed vise dokumenter såsom Powerpoints.
Foreningenonline.dk er en lidt mere avanceret platform, som kan bruges til arbejde og undervisning. Dels kan I dele dokumenter og eksterne videoer og dels chatte og skrive på dokumenter sammen. I kan som forening få gratis adgang hele april – Se mere her

Arbejd med foreningen online
Som mange af verdens ledere har fundet ud af, så bliver man mere effektiv ved brug af online møder. Kulturen bliver anderledes og der bruges ikke ligeså meget tid på socialt snak. Det kan vi også godt lære af til eftertiden. Men brug de online medier til, at arbejde med foreningen. Online møder kan med fordel bruges til planlægning, strategi planlægning og status møder. Så læg en plan for hvad I vil arbejde med og arbejd hver for sig, inden et evt. opfølgningsmøde.

Undervisning og udvikling
Træk alle de online kurser til jer og jeres frivillige, som muligt. Ny viden og opdatering på eksisterende viden kommer ikke dårligt tilbage. Brug denne, måske lidt svære, tid på at gøre jer bedre end I jer nu. Få nye redskaber i værktøjs kassen så I er bedre rustet når vi går igang igen.
Udvikling af foreningen betyder ikke, at I skal vende jeres forening på hovedet eller opfinde noget helt nyt. Udviklingen kan dreje sig om, at indføre et årshjul eller lave en strategi for jeres frivillige. Og en ting som jeg kan anbefale jer, som enten bestyrelse, udvalg eller ledelse er, at kigge på jeres opgaver. Er der ting som I bruger for meget tid på og ikke får nok ud af at lave. Eller er der ting som I bør lave med ikke gør.
Til det kan I med fordel tage det gratis kursus: Bør og Gør

Gør noget nu
Vi ved endnu ikke hvornår vi kan komme igang. SÅ derfor er mit råd, gør noget nu. Planlæg evt. hvad og hvordan I vil komme igang igen. Og ja, jeg ved godt at det også afhænger af, hvad vores regering beslutter sig for. Og brug tiden nu på at fintune foreningen og planlæg måske næste sæson.
I min egen forening er vi igang med, at planlægge Sommerens store event. Vi tager på Sommerlejr hvert år, men vi ved ikke om vi kan komme afsted i år. Vi planlægger dog efter, at det kan vi.

Bered jeres forening på fremtid – ager som intet er hændt med forbehold for at alt kan ske!