Kursus
Materialer

I kan lave det hele online

Dette kursus er et kort værktøjskursus. Bør og gør opgaveudvikling er en procesmodel til, at stille skarpt på foreningens opgaver og de ting som I løser, enten som bestyrelse, udvalg eller anden form for gruppe af frivillige.

I kan som forening tage kurset hver for sig og efterfølgende downloade processen og gennemføre den. Det er en god dielog, at få i foreningen.

.Og selv processen kan sagtens køres online. I kan bruge den online møde platform, som I foretrækker at benytte eller tilmelde jer foreningenonline.dk og bruge min undervisningsplatform med blandt andet virtuelle grupperum.

I kan tilmelde jer her: Adgang til foreningenonline.dk

Opprioritering og tidsrøvere

Denne øvelse er en optimeringsøvelse. Og det er vel i bund og grund også det vi har gang i. At gøre det enklere, at drive forening og være foreningsleder.

Vi kan med denne øvelse gå langt ned i detaljerne, men skal forsøge at holde os til de opgaver som bliver løst og har til opgave at udløse vores hovedopgave i foreningen. Denne optimeringsproces kan gøres i to step. Første step er dig selv og dine opgaver. Andet step er sammen med resten af dit hold over aller foreningens opgaver.

Det som er interessant er; Det vi ikke bør gøre, men at vi gør og Det som vi bør gøre, men ikke gør!

Stil spørgsmål til tidsrøverne: Hvad gør vi idag, som vi egentlig ikke bør gøre?
Tidsrøverne er jo alt det vi render rundt og foretager os til ingen verdens nytte eller også har det en meget lille effekt. Og vi kan da sagtens blive ved med det, men det giver os ikke mere tid til alt det sjove eller det som virkelig er vigtigt.

Stil spørgsmål ved det der skal opprioriteres: Hvad er det, vi bør gøre, men som vi faktisk ikke gør?
Det siger jo sig selv, at de opgaver som burde blive løst skal opprioriteres og der skal gøres nog ved dem, så de bliver løst. Lav mål for disse opgaver og sæt handling bag dem.

De sidste to felter kan du bruge til en bekræftelse af, om du løse de rigtige opgaver.

Gør det nemt nu
Du kan tage fire stykker papir og skrive et af de fire felter på hvert stykke. Hænge dem op på væggen og skrive dine opgaver op på Post-It og derefter fordele dem hvor de nu hører til.

Der er en skabelon og procesbeskrivelse til download under materialer.

Lav Bør og Gør opgaveudvikling online

Når I løber igennem den korte proces og arbejder med foreningens Bør og Gør kan I vælge at dokumentere det hele i det online værktøj her under. I kan efterfølgende downloade det og gemme det eller vælge at udskrive det med det samme. Både dette værktøj og Foreningenonline.dk kan bruges til arbejdet.

Download procesbeskrivelse her: Bør og Gør processen