Vær på forkant

Tænk lidt fremad og hav en plan for frivillighed i jeres forening. Der kan opstå behov for en frivillig, men i langt de fleste tilfælde kan vi planlægge os frem. Vi laver planer for mange ting og hver gang skal vi også huske, at tage frivillige med i betragtning. Hellere have tre frivillige end en frivillig. På den måde kan vi gøre vores opgaver mindre og mere overskuelige. Det betyder, at den enkelte frivillig skal afsætte mindre tid.

Hold jer altid for øje, at der er behov for frivillige. Mange frivillige er det pga. af deres børn, eller pga. aktiviteten. Men vi flytter også eller kommer til et andet sted i vores livsfase og bryder derfor op. Så I skal have en plan for den næste formand, den næste kassér eller den næste træner. Hvordan får I nye frivillige, hvordan byder I den velkomne og hvad vil I gøre for dem imens de er frivillige i jeres forening. Og ikke mindst, hvordan vil I sige tak?

Alt sammen spørgsmål, som I skal tage stilling forud og være på forkant.

Målgruppe

Foreningsledere, bestyrelsesmedlemmer, udvalgsmedlemmer og andre som arbejder med frivillige opgaver og rekruttering i foreningen.

Mål med kurset:

Du og foreningen har efter endt kursus fået redskaber til, at arbejde med en plan for rekruttering af frivillige og redskaber til, at gøre mere for de frivillige i foreningen.

Det får du og foreningen:

• En Frivillig Plan
  • Værktøj til afholdelse f frivillig Udviklings Samtaler