Oftest stillet spørgsmål – Foreningenonline.dk

Kom godt igang

Disse oftest stillet spørgsmål kan både hjælpe dig godt igang og give dig en indsigt i de forskellige redskaber.

Hvordan får jeg adgang?

Hvis du ikke allerede har fået tilsendt en mail med link til foreningenonline.dk, så får du den snart. Og du skal følge linket der medfølger. Tjek evt. dit spamfilter.

Ved at følge linket "Skriv mig op" kommer du til oprettelse af din profil. Udfyld felterne og opret dig. Du vil blive stillet videre bagefter.

Du kan nu tilgå dit allerede oprettet virtuelle møderum eller oprette et nyt. Når du efterfølgende skal logge ind på foreningenonline.dk skal du bruge dit brugernavn og dit password fra før.

Hvordan får jeg adgang?

Hvordan starter jeg et møder eller en undervisning?

Når du er logget ind, vælger du det virutelle rum du vil starte op og derefter trykker du start.

Du kan nu vælge om du bare vil kunne høre noget eller om du også vil tilslutte dig med en mikrofon.

Systemet laver en lydtest og du skal tilkendegive, hvorvidt det er lykkedes eller ej. Herefter får du adgang til dit møderum.

Hvordan inviterer jeg andre til mit virtuelle rum?

Ved at dele det virtuelle rums url-adresse kan andre tilgå dit møde rum. Så når du sender invitationen ud, så husk dette link. Når du opretter møderum, bestemmer du om de skal kunne tilgå rummet selv eller kun når du har startet det. Brug blot kopiere-knappen.

Hvordan chatter jeg med andre og bruger delte noter?

Chat delen er åben fra start. Og virker som alle andre chats. Det er den offentlige chat der er åben og det vil sige, at det du skriver her kan ses af alle. Hvis du vil skrive en privat chat, skal du først vælge en deltager. Du kan også gennem chatten til senere.

Under mødet kan du og dine deltagere skriver noter, som også kan eksporteres til senere brug.

Hvordan kan jeg styre mine deltagere?

Du har mulighed for, at mute dine deltagere og gemme brugernavne med mere.

Kan mine elever markere de vil tale?

Dig og dine deltagere har mulighed for, at markere undervejs. Det kan være, at række hånden op eller tilkendegive om man kan lide et indspark eller andet. Under styring af deltagere kan du rydde alle tilkendegivelserne igen.

Hvordan uploader jeg en Powerpoint?

Du kan uploade Powerpoint. Hvis du uploader en Powerpoint vil den blive konverteret til en .pdf fil. Det tager lidt tid. Så jeg vil anbefale, at du konverterer din fil før du uploader den.

Herunder kan du se hvordan du uploader præsentationer. Når du skal skifte mellem forskellige præsentationer gøres det også her. Og du kan markere dem, om de skal være til, at downloade af dine deltagere.

Kan jeg lave afstemninger?

Der er forskellige muligheder for, at lave afstemninger. Planlæg dem lidt på forhånd, når du designer dit møde. Der er nogle muligheder du kan vælge i mellem og du kan lave dine egne svarmuligheder. Deltagerne kan ikke se afstemningen, før du afslutter og offentliggør den. Den sætter sig "fast" på den slide du er på og har du behov for at fjerne den, kan du bruge skraldespanden i den lille højremenu.

Kan jeg dele en video med deltagerne?

Der er forskellige muligheder for, at dele en video med dine deltagere. Men det skal være en eksterne video.

Du kan indsætte fra bl.a. Youtube og Vimeo.

Kan mit team arbejde på en Whiteboard?

Der er forskellige muligheder for, at arbejde på Whiteboard. Der er ikke en indbygget en af slagsen, så du skal uploade en blank præsentation eller et blankt "papir" i .pdf. Du har mulighed for, at tegne og skrive og gøre det i forskellige farver. Det nederste ikon i den lille højremenu kan bruges til, at dele og samarbejde på Whiteboardet eller en præsentation. Alle kan se, ved navn, hvem der tegner eller skriver hvad.

Hvordan afslutter jeg mødet eller logger ud?

Oppe i højre hjørne har du endnu en lille menu, hvor du blandt andet kan logge af mødet og afslutte mødet. Og du skal bede dine deltagere om at logge ud der eller lukke fanen i deres browser.

Hvordan opretter jeg grupperum til mine deltagere?

Underviser du mange elever eller har en proces på sit møde med flere, har du muligheder for, at opdele dine deltagere og giver dem hver deres virtuelle rum. Du kan tildele deltagerne efter dit eget skøn eller du kan lade systemet gøre det. Du kan også gøre det tidsbegrænset.

Hvordan tilslutter jeg Webcamera, slår lyden fra og deler min skærm??

I bunden af skærmbilledet har du fire ikoner. Fra højre mod venstre er det: Mikrofon, Lyd, Webcam og deling af skærm. Her kan du styre de fire forskellige teknikker.