Online video møder er ikke en OL-disciplin

I tiden med Corona og COVID19 har mange mennesker, verden over, brugt online medier til møder. Det være sig det sociale møde, hvor vi bare har brug for, at være sammen. Og det mere officielle møde, hvor der er en dagsorden og at virksomheder og organisationer skal fungerer. Online video møder er i den grad blevet brugt.

Men online video møder har eksisteret i lang tid. Og blevet brugt af virksomhedsledere, foreningsledere, medarbejdere og mange andre. Rigtigt mange har Face-time med hinanden. Så fænomenet er ikke nyt. Nok snarer tværtimod. Vi vil hellere mødes fysisk, som de sociale mennesker vi er. Og det er rigtigt rart at mødes. Men online video møder kan have sine fordele. Der kan være afstand, som gør vi ikke bare kan mødes, og det kan som under denne pandemi, være pga. sygdom. Disse møder kan også være et supplement til almindelige fysiske møder. Af kortere eller længere varighed. Oftest er de mere effektive og er rigtigt gode til møder med megen information.

Jeg tror ikke, at alle der har kastet sig ud i den disciplin det er, at afholde online video møder, har prøvet det før. Eller ret mange gange. Men de har gjort det og man bliver jo bedre nu mere man øver sig.

Online video møde

Og det er sandheden om online video møder

At nu mere man øver sig, nu bedre bliver man. Og det er faktisk ikke så svært. Når man har valgt den platform man vil bruge, skal man lege med funktionerne. Kaste sig ud i det. Prøve det af. Og så tage læringen hen ad vejen. Der kan være forskellige funktioner, afhængig af platformen. Men i det store hele drejer det sig om, at vi kan se og høre hinanden. Kan man det, så er man rigtigt langt. Og kan holde nogle gode møder.

Et kursus eller webinar, ja sågar en bog om online video møder, kan være en hjælp, på vejen. Den kan give nogle fif fra nogle, som har prøvet det før og lavet mange af dem. Jeg har lavet mange undervisningsforløb på online medier og afholdt mange online video møder. Og det har ikke været svært, men jeg har lært en masse hen ad vejen.

Så sandheden er egentligt, at vi ikke skal gøre det sværere end det er. Og kaste os ud i det, samt prøve det af. Der er både fordele og ulemper i, at bruge et online medie til møder. Fordelene har vi allerede været inde på om distancemøder, tid og effektivt. Ulemperne er blandt andet, at vi ikke er sammen og der er noget teknik der kan drille.

Vil du have hjælp til at komme igang?

Der er en masse hjælp, at hente. Du kan google emnet eller lede på Youtube, Der kan du komme igang. Og jeg har gjort det nemt for dig. Via mit kursus Online møder og videomøder kan du får tips og tricks til, at planlægge og afholde et struktureret online video møde. Kurset er tilpasset til dig i foreningen og du kan nemt dele det med resten af bestyrelsen eller sågar hele foreningen.

Min online platform, som er baseret på samme værktøjer, der bruges på gymnasier og skoler, får du også adgang til. Foreningenonline.dk har alle de moderne funktioner der kan tænkes, det er sikkert og du skal ikke installere noget til det. Du kan også få gratis adgang resten af april til foreningenonline.dk Du kan bruge platformen med eller uden kursus. Med eller uden kunnen.

Som sagt, sandheden ved online video møder er, at vi bare skal kaste os ud i det og ikke gøre det til en OL-disciplin.